Tankarna bakom Borås Psykologmottagnings profil och hur den gestaltas i vår logo:
Vår profil utgår från några grundläggande tankar som varit viktiga för oss att integrera i vår logosymbol. Nyckelorden är ”lugn”, ”energi”, ”stilrenhet”, ”ljus” och ”organisk”. Lugn och energi kan ju vara motsättningar; men tanken är att ha energi till att slappna av och att finna lugn.
Psykologiprofessionen handlar på många sätt om att lösa problem, skapa sinnesro och att vara ett ledljus för klienter. Detta finns därför med som en del i själva logosymbolen.
Logon utgår från ett centrum. Utifrån detta centrum växer symbolen. Den växer ut från sitt centrum som en flamma växer från en tändsticka, eller en blomma växer från jorden. På detta sätt kan logon associeras med en blomma eller en flamma; en organisk enhet som växer; ett ljus som visar vägen.
Formerna i logon är organiska. De är runda och naturliga. Samtidigt finns det punkter som har hög fokus och som är renare och spetsigare. Dessa kontraster har använts för att få med alla nyckelord. De runda formerna förstärker nyckelorden; ”lugn” och ”organisk”. Samtidigt som de fokuserade punkterna framhäver ”energi” och ”ljus”.
De enkla och raka dragen förstärker intrycket av ”stilrenhet”. Det stilrena förstärks också av den relativt smala färgpaletten i logon.
Typsnittet har också valts för att framhäva den symbolik vi eftersträvat. Detta har gjorts med ytterligare en kontrast; ett typsnitt med strama linjer. Detta sätter fokus på logosymbolen och skapar en visuellt god balans.
Typsnittet har fått lagom med luft och utrymme och logosymbolen är placerad över skriften, lite ovan centrum i bilden. Detta för att matcha typsnittet och ge helheten en god visuell balans.
Våra kärnvärden är: utveckling, engagemang och nytta.
STAFFAN CARAZO
Leg. Psykolog, Specialist i klinisk psykologi, Leg. Psykoterapeut, Handledare i psykosocialt arbete
Personlig presentation Jag arbetar på ett resursorienterat sätt för att hjälpa mina klienter att se, förstå och arbeta med symtom och hinder för den egna hälsan.
Det betyder att jag lyssnar till människors livserfarenheter och djup. Jag utgår från att människor är goda, välmenande och kreativa när de ges möjlighet och försöker att skapa en sådan miljö i vårt möte.
I vardagen visar de flesta personer endast fram en begränsad och socialt anpassad fasad. Och ibland blir denna sociala fasad så vanemässig och anpassad att den riskerar beröva personen på djupare kvaliteter.
Det är min mening att det inte skall behövas i ditt möte med mig.
Ibland behöver man tvärtom utveckla sociala "adaptiva" förmågor i relation till andra människor. Om sådant är fallet kan det också fylla en funktion att arbeta med.
Det är min utgångspunkt att man (delvis omedvetet) skapar och formar sitt eget öde och livssituation. Det kan betyda att man återupprepar samma mönster i relationer och situationer. Kanske lider av ångest, ätstörningar, fobier, depression eller något annat symtom.
Det kan också hända att ödet brutit sig in i ens liv och skapat kaos. Varje person, par och situation kräver något annorlunda, för varje person kommer från unika erfarenheter.
Jag har utöver min privata verksamhet ca 12 års erfarenhet av vuxenpsykiatriskt arbete, 5 års arbete inom elevhälsovård och ytterligare 5 års arbete inom barn- och ungdomshabilitering där jag arbetat med neuropsykologiska funktionsnedsättningar.
Publikationer Recension av "Honoring the body", Alexander Lowens självbiografi. Psykologtidningen. Nr. 2/05. För att läsa artikeln tryck här.
Recension av "Konfliktmedling", av Dag Hareide. Matrix - nordisk tidsskrift for psykoterapi. Nr. 1/09. För att läsa artikeln tryck här.
Bok: Karaktärsanalys -Att förstå karaktärsstrukturens betydelse i psykoterapi. Förlagstryckeriet Vitterleken, 2006. För att läsa Förord och Inledning tryck här.
Tidsskriftsartikel: Wilhelm Reich - En psykoanalytikers barndomstrauma. Insikten. Nr. 4/07. För att läsa artikeln tryck här.
Tidsskriftsartikel: Om Reich hade mött Winnicott - Två män och deras olika bidrag. Insikten. Nr. 2/08. För att läsa artikeln tryck här.
Tidsskriftsartikel: Växande behov av konfliktlösning och medling. Psykologtidningen. Nr. 11/09. För att läsa artikeln tryck här.
Radiointervju om arbetsplatskonflikter (maj, 2008) Del 1: Hur konflikter skapas (03:38 min).
Del 2: Är vissa arbetsplatser känsligare än andra? Och vad är en konflikt (02:19 min)?
Del 3: Vad skall man göra när man hamnat i en konflikt (01:32 min)?
Utbildning:
Leg. Psykolog, 6 år Femårig universitetsutbildning plus ett års praktisk tjänstgöring under särskild handledning för lämplighetsprövning, 300 högskolepoäng. Efter detta utfärdas legitimation av Socialstyrelsen.
Specialist i klinisk psykologi, 3 år Specialistutbildningen sker inom yrket (leg. psykolog) och beräknas motsvara ca 90-100 högskolepoäng. Den pågår under 3 år. Den innehåller alltid en professionskurs (professionsteori, etik och juridik), specialistkollegium samt olika kurser med fördjupning av psykologisk teori och metod. Ett vetenskapligt arbete inom området avslutar utbildningen. Sveriges Psykologförbund utfärdar specialistbehörighet.
Leg. Psykoterapeut, 3 år Påbyggnadsutbildning i psykoterapi på halvfart, 90 högskolepoäng vid Göteborgs universitet, Psykologiska institutionen. Socialstyrelsen utfärdar legitimation.
Handledning i psykosocialt arbete, 1,5 år Påbyggnadsutbildning i handledning på halvfart, 45 högskolepoäng vid Göteborgs universitet, Institutionen för socialt arbete.
Norm och avvikelse: maktperspektiv på arbetslivet Fristående kurs vid Göteborgs universitet, 15 högskolepoäng. Institutionen för arbetsvetenskap.
Projekt, projektledarskap och konflikthantering Fristående kurs vid Göteborgs universitet, 15 högskolepoäng. Institutionen för arbetsvetenskap.
Konfliktlösning: Konfliktkunskap Fristående kurs vid Göteborgs universitet, 15 högskolepoäng. Institutionen för arbetsvetenskap.
Konfliktlösning: Dialog, förhandling och medling Fristående kurs vid Göteborgs universitet, 15 högskolepoäng. Institutionen för arbetsvetenskap.
Konfliktlösning: Konflikter i grupper och organisationer Fristående kurs vid Göteborgs universitet, 15 högskolepoäng. Institutionen för arbetsvetenskap.
Konfliktlösning: Kultur och mångfald Fristående kurs vid Göteborgs universitet, 15 högskolepoäng. Institutionen för arbetsvetenskap.
Forskningsmetoder inom arbetsvetenskap Fristående kurs vid Göteborgs universitet, 15 högskolepoäng. Institutionen för arbetsvetenskap.
Invandrar- och minoritetsfrågor Fristående kurs vid Göteborgs universitet, 15 högskolepoäng. Sociologiska institutionen.
Conciousness studies and psychical research Fristående kurs vid Göteborgs universitet, 7,5 högskolepoäng. Psykologiska institutionen.
Kognitionsvetenskap Språkteori inom kognitionsvetenskap, motsvarande 15 högskolepoäng. Universidad de Costa Rica.
Kognitionsvetenskap Neurokognition inom kognitionsvetenskap, 7,5 högskolepoäng vid Göteborgs universitet, Institutionen för tillämpad informationsteknologi.
Neuropsykologi med inriktning mot utvecklingsrelaterade funktionsbegränsningar hos barn Fristående kurs på avancerad nivå, 15 högskolepoäng vid Göteborgs universitet, Psykologiska institutionen.
Neuropsykologi och kognitiv neurovetenskap Fristående kurs på avancerad nivå, 15 högskolepoäng vid Göteborgs universitet, Psykologiska institutionen.
Kroppsorienterad psykoterapi, 3 år Psykodynamisk psykoterapi som integrerar kroppsspråk, kroppsuppfattning och kroppsupplevelse i den psykoterapeutiska processen. Det innebär i praktiken både ett fokus på kroppen som känner känslor, och på tankar som kan förstå och bearbeta känslor.
Kroppsanalytisk psykoterapi, 4 år Kroppsrelaterad psykoterapi som utgår från psykomotorisk utveckling och detaljerad anatomisk kunskap om vilka muskler som ”träder in” under utvecklingen. Vilket psykologiskt innehåll som ryms i varje muskel och utvecklingsfas. Metoden bygger på hur spänningar och uppgivenhet i muskeltonus kan förstås och integreras i behandlingsprocessen.
Traumabehandling, 0.5 år 15 dagars tilläggsutbildning, integrerad med tidigare utbildning i PTSD (post traumatisk stress disorder) -behandling.
JÖRN AASMUNDSEN
Leg. psykolog, Leg. psykoterapeut Specialist i klinisk psykologi Handledare i psykosocialt arbete
Personlig presentation Min utgångspunkt är tilltron till varje människas egen förmåga att utveckla sitt liv till gagn för sig själv och sina medmänniskor. Kriser i livet kan emellertid leda till att man behöver hjälp att frigöra de egna, livsbejakande resurser som då kanske inte är tillgängliga. I mötet är min utgångspunkt alltid helheten, att människan både är kropp och psyke och valet av psykologiska arbetsmetoder avgörs alltid av den unika situation som varje enskild klient befinner sig i.
Min yrkeserfarenhet som psykolog och psykoterapeut har jag från följande områden: Pedagogisk psykologi, barn- och ungdomspsykiatri (både individualterapi och familjesamtal), vuxenpsykiatri (framförallt med inriktning mot unga vuxna), familjerådgivning samt äldrepsykiatri. För närvarande arbetar jag huvudsakligen med vuxna i individual- och parterapi, med coaching samt med handledningsuppdrag inom primärvård och företagshälsovård. Jag har också handlett personal inom skolan, skolhälsovården samt individ- och familjeomsorgen.
Psykologprogrammet (200 p) vid Göteborgs Universitet. Femårig universitetsutbildning plus ett års praktisk tjänstgöring under särskild handledning för lämplighetsprövning. Socialstyrelsen utfärdar därefter legitimation.
Psykoterapeutprogrammet med familjeinriktning (90 hp) vid Göteborgs Universitet. Treårig universitetsutbildning under särskild handledning för lämplighetsprövning. Socialstyrelsen utfärdar därefter legitimation.
Påbyggnadsutbildningar och fristående kurser
Diploma in Relational Mindfulness, Karuna Institute, Devon, England. Core Process Psychotherapy is one of the original mindfulness-based psychotherapy training programs. Buddhist psychology and mindfulness practice underpin this work. Teachings are drawn from different Buddhist sources and lineages to create a broad vehicle for the training of psychotherapists, which is integrated with western personality theory, psychodynamics and psychotherapy skills. (65 continuing professional development hours). Källa: Karuna Institute
Specialist i klinisk psykologi, Sveriges Psykologförbund. Specialistutbildningen sker inom yrket (leg. psykolog) och beräknas motsvara ca. 90-100 högskolepoäng. Den pågår under 3 år. Den innehåller alltid en professionskurs (professionsteori, etik och juridik), specialistkollegium samt olika kurser med fördjupning av psykologisk teori och metod. Ett vetenskapligt arbete inom området avslutar utbildningen. Sveriges Psykologförbund utfärdar specialistbehörighet.
Handledning i psykosocialt arbete (45 hp), Göteborgs Universitet. Utbildningen ges under 1 1/2 år. Centrala teman har varit handledningens mål, struktur och process, handledarrollen, handledningsmetodik, relationsaspekter, etiska frågor, gruppdynamiska faktorer, organisationsperspektiv, avslutning och evaluering. Utöver detta kontinuerlig handledning på egen handledning. Sexologi, allmän inriktning (15 hp), Göteborgs Universitet.
Sexologi, klinisk inriktning (15 hp), Göteborgs Universitet.
Sexologi, pedagogisk inriktning (30 hp), Göteborgs Universitet.
Arbetslivs- och organisationspsykologi (30 hp), Universitetet i Bergen, Norge.
Att utbilda och informera (15 hp), Göteborgs Universitet.
Utöver detta kontinuerlig handledning på det egna arbetet samt ett antal utbildningstillfällen i psykologisk metod, testmetodik och förhållningssätt.
OM OSS
Vi är två legitimerade psykologer, Staffan Carazo och Jörn Aasmundsen, utbildade vid Göteborgs Universitet. Vi vänder oss till såväl privatpersoner som företag och offentliga verksamheter.
För dig som privatperson erbjuder vi olika former av psykologisk behandling; psykoterapi, konsultation och rådgivning. Vi arbetar både med unga, vuxna, individuellt och par.
Våra uppdragsgivare inkluderar bland andra: Trygg Hansa, Falck Healthcare, Södra Älvsborgs Sjukhus, Borås Stad och Ulricehamns kommun.
Vi ingår också i Fråga psykologens svarspanel på Psykologiguiden. Våra svar hittar du här.